Snikete EL-bil vs Eksosmonster- Fordelsbeskatning

Hvor stor forskjell utgjør egentlig fordelsbeskatning av fri bil?
At det er mange fordeler ved EL- bil vet vi jo. Men hvor mye blir forskjellen dersom vi setter opp to konkrete eksempler på en bedrift som da har to biler- en Elbil og en «vanlig» diesel/ bensindrevet personbil.

Tekst: Linda Karlson

Vi forutsetter så klart at bedriften fyller kriterier om at bilene brukes 6000km i næring i året slik at det er anledning til å ha firmabilene.

Tesla er en for dyr bil å bruke, så vi tar en liten Golf som eksempel.
Vi har altså en Volkswagen e-Golf, 2014 modell som har en listepris på kr.248.500 sammenlignet med en Volkswagen Golf 1,2TSI også 2014- modell som har en listepris på kr.274.100.
Listepriser finner dere på Skatteetaten.no.

Per, som liker å snike seg rundt til kundene i sitt lydløse karosseri og ta kollektivfeltet hjem etterpå blir fordelsbeskattet fri bil slik:
2016: Listepris kr.248.500 x 50% = 124.250. Dette skal det fordelsbeskattes 30%. Månedlig fordelsbeskatning kr.3.100, årlig 37.275.
I 2018 er bilen eldre enn 3 år og beregningsgrunnlaget skal da reduseres til 37,5% = månedlig fordelsbeskatning kr.2.329.

Morten, som liker å høre motoren i sin lille Golf (?) når han drar på forbi en Buddy på E39, han blir beskattet slik (her forutsetter vi at det kjøres mindre enn 40’km i yrkeskjøring):
2016: Listepris kr.274.100 x 30% (30% inntill listepris kr.293.200, deretter 20% av det overskytende)= 82.230, månedlig fordelsbeskatning kr.6.852.
2018: 75% av listepris kr.205.575 x 30% = 61.672, månedlig fordelsbeskatning kr.5.139.

Nå er det jo viktig å huske på at man betaler ikke den månedlige fordelsbeskatningen, men man må betale skatt av dette beløpet.

Så, hvis man som bedriftseier kan velge om firmabilen skal være en EL-bil eller en vanlig diesel/ bensin fordi man ikke har behov for en veldig stor bil og kundene befinner seg i nærområdet bør man helt klart velge EL-bil fordi det sparer bedriften for kostnader.

Er du ansatt og skal ha fordelsbeskatning som fri bil kan det være greit å få arbeidsgiver til å vurdere miljømessig :)

Kjapp oversikt over fordelene (ved siden av miljøhensynet)
  • Med gjennomsnittlig forbruk på 2kWh pr mil sparer man ca 5kr pr mil kontra bensin/diesel
  • Ingen mva og engangsavgift ved kjøp og leasing (mvafritak er lovet minst tom 2018 og null engangsavgift minst til 2020).
  • Gratis kommunal gateparkering (fra 2017 er det opp til kommunene å avgjøre)
  • Tilgang til å kjøre i kollektivfelt
  • Enkelte ferjer er elbilgratis, betaler kun for sjåfør og passasjer
batteribil1

Kilder:          Skatteetaten.no og Elbil.no



 

-----------------------------www.totalokonomistyring.no------------------------
 
batteribil1